Grondverzet in de versnelling

5 juni – Om de graafwerkzaamheden en het grondverzet te bespoedigen, wordt sinds gisteren met drie kranen gewerkt in plaats van met één. Ook zijn er meer zandvrachtwagens ingezet. Zij rijden af en aan. Delen van het middenterrein zijn al op diepte gebracht. De fundering van de tentoverkapping is nu zichtbaar.

Graafwerkzaamheden zijn begonnen

3 juni – Het afgraven van de grond op het middenterrein is begonnen. Een kraan schept de ene na de andere 50-tonner vol met grond. De geul langs de bestaande 30x60meterbaan is uitgegraven. Hier komt in de toekomst de aanvoer van de leidingen van het koudemiddel. Nu is de aannemer bezig de bekisting te maken voor de vloer van deze leidingen.

Geul graven langs de 30x60meterbaan

15 mei – Deze week is gestart met het graven van een geul langs de 30x60meterbaan. In deze geul komt in de toekomst de hoofdaanvoer te liggen van de koelleiding. Nu ligt die koelleiding nog aan de kopse (smallekant) van het middenterrein aan de zijde van de tunnel. Op de hoofdkoelleiding worden de dwarsliggende pijpen aangesloten die de baan koelen. Het graven kost tamelijk veel tijd omdat onder het zand ook nog een werkvloer van schuimbeton ligt. Deze werkvloer moet eveneens verwijderd worden, alsmede een betonnen damwand.

De eerste zandvrachtwagen op de baan

8 mei. De brug over de 400meterbaan is klaar. Op de stalen balken zijn rijplaten gelegd. Lassers zijn nog bezig te rijplaten te fixeren op de brug. Achteruit rijdend stak omstreeks 15:00 uur de eerste zandvrachtwagen de nieuwe brug over. Het afvoeren van de grond van het middenterrein kan begonnen.

De liggers van de brug worden geplaatst

8 mei. Vandaag zijn de werkzaamheden in alle vroegte, bij zonsopgang begonnen. Aan beide kanten van de 400meterbaan liggen op een dik bed van zand draglineschotten. Hierop worden de liggers van de brug geplaatst. Dit zijn stalen h-profielbalken. Deze worden met de kraan en shovel op hun plaats gelegd. Daarna worden de balken aan elkaar gelast. Deze brug is gemaakt, zodat de de grote zandvrachtauto’s, die de grond van het middenterrein moeten afvoeren en vaak 50.000 kg of meer wegen. Het beton en de fundering van de 400meterbaan kan dit gewicht eenvoudigweg niet dragen.

Bouwwerkzaamheden van start

6 mei. Het echte werk is van begonnen. Met een grote kraan en een shovel is vandaag langs de Van Idenburglaan de grond geëgaliseerd. Daarover komt een laag zand waarop stelconplaten gelegd worden. Het zand en de stelconplaten zijn gelost. De bouw van een brug over de baan gaat beginnen. Aan beide zijden van de baan worden op een dik bed van zand draglineschotten gelegd als fundering voor de spanten van de brug. De ruimte tussen de weg en het complex, waarop de stelconplaten komen te liggen zal gebruikt worden voor opslag van materiaal.

Middenterrein zonder tentdoek

Zoals in een eerder bericht op deze pagina te lezen was, is het tentdoek van de overkapping van het middenterrein verwijderd om gereinigd te worden. Het klinkt eenvoudig maar daarvoor moesten wel een deel van de goten, hemelwaterafvoer en en de metaalconstructie worden gedemonteerd. Het middenterrein baadt nu overvloedig in het zonlicht met prachtige schaduwlijnen die de constructie op de grond werpt.

Bronbemaling (vacuümdrainage) geplaatst

Rond het toekomstige bouwterrein heeft Mos Grondwatertechniek de afzuigers voor het verlagen van het grondwaterniveau geplaatst. De gele filterpijpen van kunststof, waarmee het grondwater opgezogen wordt, zijn een meter of vijf lang en voorzien van een fijne perforatie. Om deze filterpijpen te kunnen plaatsen, hebben de werknemers van Mos met behulp van waterdruk een boorgat van 5 meter diep met een diameter van zo’n 10 cm in de grond gemaakt. Hierin worden de gele pijpen geplaatst, Vervolgens wordt met specifiek soort zand het gat rond de pijpen aan de bovenzijde hermetisch afgesloten. Door de minuscule perforatie kan het grondwater opgepompt worden en het grondwaterniveau gecontroleerd worden.

De doorzichtige lexaan-platen verwijderd

De doorzichtige lexaan-platen bij de uitgang, langs de dakranden en bij de uitgang naast de IJsclub Haarlem zijn verkleurd en broos geworden als gevolg van de UV-straling in het daglicht. Alle platen zijn de afgelopen week verwijderd. De lexaanplaten zullen vervangen worden door aluminiumplaten. Om te zorgen voor licht worden de ramen, zoals die rond de 400meterbaan staann, doorgetrokken. Dit moet zorgen voor harmonie in de uitstraling en sfeer van het complex.

Doek van de tentoverkapping naar de reiniging

Het doek van de tentoverkapping wordt gereinigd. Dat gebeurt niet op op de ijsbaan, maar elders. Daarvoor moet het doek losgekoppeld worden van de metalen constructie. Dat is een hele operatie: de gehele constructie is immers gebouwd om stormkrachten te doorstaan. Eerst zijn de goten verwijderd. Nu is het de beurt aan de beugels die het tentdoek op spanning houden. Deze worden een voor een losgeschoefd en met twee hoogwerkers naar beneden gebracht. Daarna kan sectie voor sectie het tentdoek worden samengevouwen. Het is een zware klus waar een team van vier man al bijna een week mee bezig is. In de loop van de zomer wordt het gereinigde doek weer teruggeplaatst. Ook dat zal weer een stevig arbeidsintensieve klus worden.