Aluminiumplaten op de wanden

27 juni. Tot het einde van het schaatsseizoen waren de meeste van de wanden, zoals bij de werkplaats van de technische dienst, voorzien van transparant kunststof. Dit kunststof was vergeeld en broos geworden en is in april verwijderd. Nu worden op deze plaatsen platen aluminium aangebracht door aannemersbedrijf Jan de Feber. Dit grijze aluminium harmonieert met het dak over de 400meterbeen. Aan de onderzijde komen glazen ruiten, net zoals langs de 400meterbaan, waardoor er één lichtlijn door het complex ontstaat.

De eerste betonmolen is gearriveerd

27 juni. De eerste betonmolen is vanmorgen bij de ijsbaan aangekomen. Met behulp van een betonpomp wordt via een lange leiding vandaag de bekisting langs de 30x60meterbaan volgestort. In een later stadium komt er nog een zijwand. Er onstaat dan een goot waarin volgend jaar de aan- en afvoerleidingen komen te liggen voor de ijsvloer op het middenterrein.

Betonijzer voor de fundering

24 juni. Met een Manitou-verreiker is vanmorgen het betonijzer voor de fundering van de nieuwe ijsvloer op de IJsbaan Haarlem naar binnen gereden. De lange staven zijn bestemd voor de draagbalken die dwars over het terrein op de funderingspalen komen te liggen. Hier op komen dan – te zijner tijd – de zogeheten kanaalplaten te liggen die de basis van de werkvloer vormen.

Palen boren gaat verder

19 juni – De machine van De Waalpaal heeft inmiddels al drie rijen funderingspalen in de grond geschroefd. Zoals eerder al geschreven bestaan de palen uit stalen segmenten van zo’n vier meter. Uiteindelijk zijn de palen 25 meter lang. Dat kost zelfs deze grote machine veel kracht. Aan de noordzijde van de baan (zijde Sporthal Kennemer Sportcentrum) zijn de werknemers van Horsman bezig de bekisting te timmeren voor de fundamenten van de vergroting van de tentoverkapping. Deze halfronde opening zal volgend jaar gesloten zijn. Wel blijft er, zoals nu ook al het geval is, een verticale ruimte tussen het dak en de tentoverkapping open van een meter of drie,

Grotere machine om de funderingspalen in de grond te schroeven

14 juni – De Waalpaal werkt sinds gisteren met een grotere machine dan de afgelopen tijd. De machine boort de holle, stalen funderingsbuizen in de grond, gelijktijdig wordt de paal met mortel gevuld. Met deze grote machine kunnen nu segmenten van enkele meters lang worden gebruikt. Dat gaat effeciënter dan kleinere segementen van circa 1 meter lang. De betonbewapening langs de 30x60meterbaan ligt in de bekisting. Volgende week wordt het beton gestort.

Het betonvlechten is begonnen

12 juni – Het grondverzet zit er op. Het middenterrein – waar de nieuwe ijsvloer komt – is inmiddels op diepte gebracht. Een dunne laag zand wordt nu als een werkvloer over de zachte veenachtige grond uitgespreid. De eerste rij funderingspalen staat inmiddels naast de bestaande 30x60meterbaan. De bekisting wordt geplaatst, terwijl de betonvlechters bezig zijn met het maken van de eerste delen van de betonbewapening.

De eerste kraan mag terug naar de werf

10 juni – Ongeacht de stromende regen: de bouwers gaan onverdroten door. Het middenterrein is nagenoeg uitgegraven en op diepte gebracht. De laatste zandvrachtauto’s worden volgeladen. De eerste van de twee kranen gaat morgen al terug naar de ‘werf’. Als alles volgens planning verloopt zitten de grondwerkzaamheden er in de loop van dinsdag op. Maar eerst moeten de twee bergen zand nog als een werkvloer over het bouwterrein worden uitgespreid.

Funderen en graven

7 mei – Onverdroten gaan de graafwerkzaamheden op het middenterrein door. Ruim tachtig procent van de grond is inmiddels afgevoerd. Vandaag of uiterlijk begin volgende week zit deze forse klus er op. Aan de zijde van IJsclub Haarlem is Waalpaal inmiddels begonnen funderingspalen in de grond te boren. De stalen buispalen bestaan uit segementen van circa 100 cm. Tijdens het boren wordt er voortdurend onder grote druk betonmortel in en rond de stalen buis geperst.

Grote delen middenterrein uitgegraven

6 juni – Steeds grotere gedeelten van het middenterrein zijn uitgegraven en op diepte gebracht. Net als afgelopen dagen rijden de grote zandvrachtwagens af en aan. Vandaag heeft een van de kranen de funderingsmachine van De Waal Palen naar het lagere gedeelte getilt zodat met het boren van de palen voor de fundering van de overkapping begonnen kan worden.

De eerste paal “geslagen”

5 juni – De eerste paal is een feit. Vanmorgen is de eerste paal voor de fundering van de tentoverkapping geplaatst. De Waal Palen draait de palen in segmenten van 80 cm trillingsvrij en geluidsarm in de grond. Tijdens dit proces wordt er een speciale mortel (grautmortel) in de holle buis met open schroefkop gespoten. Er vormt zich daardoor rond de paal een superharde betonlaag. Wanneer de paal uiteindelijk op diepte is, wordt de mortel afgeperst en ontstaat er een klomp beton rond de voet, waardoor de draagkracht fors vergroot wordt. De palen hebben een lengte van circa 23 meter.