Bouwwerkzaamheden in de versnelling

29 augustus – De bouwwerkzaamheden lijken na de bouwvakvakantie in een stroomversnelling te zijn gekomen. Vorige week lag nog maar de helft van de betonnen vloerplaten van de toekomstige ijsvloer op hun plaats. Vandaag worden de laatste platen door een enorme kraan op hun plek gelegd. Volgende week wordt – naar alle waarschijnlijkheid – het beton gestort van de laatste delen van goot langs de baan waarin uiteindelijk de koelleidingen komen te liggen. Op de betonnen vloerdelen die je hieronder op de foto’s ziet, komt nog een dekvloer. Het betonijzer daarvoor ligt al klaar. Het schiet op…

Rust – vakantietijd op de IJsbaan

12 augustus – De bouwwerkzaamheden liggen tijdelijk stil door de bouwvak vakantie. Volgende week gaan de werknemers van Horsman weer aan de slag. De overweldigende rust is een mooie aanleiding om de stand van zaken te laten zien. Zoals je kunt zien is er nog veel werk aan de winkel de komende twee maanden.

Impressie van de verbouwing van het middenterrein

26 juli – De afgelopen twee dagen zijn een groot aantal vloerplaten op de betonnen dwarsbalken geplaatst met behulp van een enorme kraan. Door de vloerplaten krijg je nu al een beeld van het beoogde einresultaat. Langs de zijranden van de vloer zijn de werknemers van aannemer Horsman bezig met het timmeren van de bekisting voor de goot waarin zomer volgend jaar de koelleidingen voor de ijsvloer worden geïnstalleerd.

Informatief interview over de verbouwing

26-7 Haarlem 105 heeft gisteren een video met een interview met Rob Kleefman, directeur en Frank Zuurendonk, ijsmeester opgenomen. Hieronder vind je deze video. De link naar het nieuwsitem op de webite van Haarlem105 is: https://haarlem105.nl/verbouwing-ijsbaan-haarlem-in-volle-gang-overtuigd-dat-het-energiezuiniger-wordt/

Een metamorfose

25 juli – Door de vloerplaten die gisteren en vandaag op de liggers worden geplaatst, zie je voor het eerst goed hoe groot de nieuwe ijsvloer wordt. Door alle funderings- en grondwerkzaamheden was het aanvankelijk lastig daarvan een visueel beeld te vormen. Nu een deel van de vloerplaten geplaatst zijn, gaat dat gemakkelijker. Wat een verschil in de beleving van de ruimte maakt dit. Kijk maar naar de foto’s hieronder.

De eerste vloerplaten op hun plaats

24 juli – De Van Idenburglaan (tussen het complex en het spoor) is vandaag en morgen afgesloten voor verkeer. In alle vroegte is een grote kraan in gereedheid gebracht om de betonnen vloerplaten over het dak te hijsen en op de liggers te plaatsen. Een dergelijke vloerplaat weegt ongeveer 2500 kilo. Omstreeks 9:00 uur werd de eerste plaat op zijn plaats gelegd. Vandaag en morgen wordt ongeveer de helft van de toekomstige ijsvloer afgedekt met deze platen. Na de bouwvak-vakantie volgt de andere helft.

50kuub beton

22 juli – Vandaag worden de laatste drie bekistingen van de balken die op funderingspalen rusten, afgegoten met beton, zoals op de foto’s te zien, In totaal wordt vandaag zo’n 50kuub beton gestort. Op deze balken komen te vloerplaten te liggen. De eerste daarvan worden eind deze week geplaats. Is het betonstorten voorbij? Nee, langs de baan komen keerwanden, en ook nog de balken waarop de staanders van de dakconstructie staan moeten nog worden afgestort. Deze delen van de fundering moeten nog voorzien worden van betonijzer en een bekisting. Op dit moment zijn de betonvlechters bezig met betonijzer van de sneeuwkuil aan de kopse kant van de baan.

Steeds meer betonnen liggers gereed

17 juli – Eergisteren zijn een aantal funderingsbalken met beton afgegoten (zie vorige bericht). De bekisting is in middels verwijderd. Tussen de nieuwe balken zijn twee grond verzetmachines bezit de grond te egasliseren. Ook wordt er in het midden een drainageslag in de grond gelegd om overtollig grondwater te kunnnen afvoeren. Inmiddels zijn vijf dwarsbalken afgegoten met beton. De laatste drie zijn komende week aan de beurt. Volgende week worden op de balken de betonnen vloerplaten gelegd. Volgende week donderdag zal een kraan die platen over het dak hijsen en op de balken leggen, daarmee wordt een ruimte tussen de balken van kleine 7 meter overspannen. De timmermannen zijn – zoals je op een van de foto’s kunt zien – bezig de bekisting van de wand van de sneeuwkuil te fabriceren. Dit alles betekent dat voor het begin van de bouwvakvakanitie een groot gedeelte van de nieuwe vloer klaar is.

Betonnen balken over de funderingspalen

16 juli – Op de funderingspalen komen – dwars op de lengterichting van de vierhondermeterbaan – betonnen balken te liggen. Het vlechten van het zware betonijzer is een buitengewoon veeleisende klus. Het kost tijd en veel spierkracht om de zware staven op hun plaats te krijgen en te fixeren. Daarna is het de beurt aan de timmermannen om de bekisting te maken. Ook dat is arbeisintensief. De eerste balken zijn al met beton afgegoten. Gisteren kwam de betonmolen wederom langs. Volgende week worden de laatste balken afgegoten. Ook is de vloer voor de nieuwe sneeuwkuil gegoten. Deze bevindt zich aan de kopse kant van de baan (aan de binnenkant van de bocht). Hierin kunnen te zijner tijd de ijsmachine het ijsschaafsel afstorten. Een kleine kraan is op het moment bezig de grond tussen de reeds voltooide balken te egaliseren.

De laatste palen in de grond

5 juli. Afgelopen maandag zijn de laatste palen in de grond geboord. Aangezien dat deels onder de bestaande overkapping moest gebeuren, is dat met een kleinere machine gedaan, dan de andere palen van het middenterrein. Deze dunnere palen zijn voor de nieuwe sneeuwkuil bestemd. Daarmee zitten de werkzaamheden van Waalpaal Funderingstechneken er op. Op het middenterrein zijn de werknemers van Horsman, de aannemer uit Lisse, bezig met het maken van de bekisting. Aan het timmeren en schroeven hiervan gaat veel meet- en paswerk vooraf.