De eerste zandvrachtwagen op de baan

8 mei. De brug over de 400meterbaan is klaar. over de stalen balken zijn rijplaten gelegd. De lassers zijn nog bezig te rijplaten te fixeren op de brug. Achterwaards stak omstreeks 15:00 de eerste zandvrachtwagen de nieuwe brug over. Het afvoeren van de grond van het middenterrein is begonnen.

De liggers van de brug worden geplaatst

8 mei. Vandaag zijn de werkzaamheden in alle vroegte, bij zonsopgang begonnen. Aan beide kanten van de 400meterbaan liggen op een dik bed van zand draglineschotten. Hierop worden de liggers van de brug geplaatst. Dit zijn stalen h-profielbalken. Deze worden met de kraan en shovel op hun plaats gelegd. Daarna worden de balken aan elkaar gelast.

Bouwwerkzaamheden van start

6 mei. Het echte werk is van begonnen. Met een grote kraan en een shovel is vandaag langs de Van Idenburglaan de grond geëgaliseerd. Daarover komt een laag zand waarop stelconplaten gelegd worden. Het zand en de stelconplaten zijn gelost. De bouw van een brug over de baan gaat beginnen. Aan beide zijden van de baan worden op een dik bed van zand draglineschotten gelegd als fundering voor de spanten van de bru.

Middenterrein zonder tentdoek

Zoals in een eerder bericht op deze pagina te lezen was, is het tentdoek van de overkapping van het middenterrein verwijderd om gereinigd te worden. Het klinkt eenvoudig maar daarvoor moesten wel een deel van de goten, hemelwaterafvoer en en de metaalconstructie worden gedemonteerd. Het middenterrein baadt nu overvloedig in het zonlicht met prachtige schaduwlijnen die de constructie op de grond werpt.

Bronbemaling (vacuümdrainage) geplaatst

Rond het toekomstige bouwterrein heeft Mos Grondwatertechniek de afzuigers voor het verlagen van het grondwaterniveau geplaatst. De gele filterpijpen van kunststof, waarmee het grondwater opgezogen wordt, zijn een meter of vijf lang en voorzien van een fijne perforatie. Om deze filterpijpen te kunnen plaatsen, hebben de werknemers van Mos met behulp van waterdruk een boorgat van 5 meter diep met een diameter van zo’n 10 cm in de grond gemaakt. Hierin worden de gele pijpen geplaatst, Vervolgens wordt met specifiek soort zand het gat rond de pijpen aan de bovenzijde hermetisch afgesloten. Door de minuscule perforatie kan het grondwater opgepompt worden en het grondwaterniveau gecontroleerd worden.

De doorzichtige lexaan-platen verwijderd

De doorzichtige lexaan-platen bij de uitgang, langs de dakranden en bij de uitgang naast de IJsclub Haarlem zijn verkleurd en broos geworden als gevolg van de UV-straling in het daglicht. Alle platen zijn de afgelopen week verwijderd. De lexaanplaten zullen vervangen worden door aluminiumplaten. Om te zorgen voor licht worden de ramen, zoals die rond de 400meterbaan staann, doorgetrokken. Dit moet zorgen voor harmonie in de uitstraling en sfeer van het complex.

Doek van de tentoverkapping naar de reiniging

Het doek van de tentoverkapping wordt gereinigd. Dat gebeurt niet op op de ijsbaan, maar elders. Daarvoor moet het doek losgekoppeld worden van de metalen constructie. Dat is een hele operatie: de gehele constructie is immers gebouwd om stormkrachten te doorstaan. Eerst zijn de goten verwijderd. Nu is het de beurt aan de beugels die het tentdoek op spanning houden. Deze worden een voor een losgeschoefd en met twee hoogwerkers naar beneden gebracht. Daarna kan sectie voor sectie het tentdoek worden samengevouwen. Het is een zware klus waar een team van vier man al bijna een week mee bezig is. In de loop van de zomer wordt het gereinigde doek weer teruggeplaatst. Ook dat zal weer een stevig arbeidsintensieve klus worden

Betonnen balustrade verwijderen (17 april)

Om een brug te kunnen bouwen over de 400meterbaan moet eerst de betonnen rand (balustrade) op de plaats van de doorgang worden verwijderd. Als eerste stap is met een slijpschijf aan de buitenzijde een sleuf in het beton gezaagd zodat er rechte rand aan de buitenzijde ontstaat wanneer de rand wordt weggehakt (foto links). Daarna is met een pneumatische hamer het beton losgehakt: een zware, lawaaiige en stoffige klus (foto rechts).

Een opening in het dak (16 april)

Binnenkort komt de heimachine en en ander grondverzetmateriaal naar het middenterrein van de ijsbaan. Om het terrein op te kunnen rijden is vandaag een hoge doorgang gemaakt door deel van de aluminium dakplaten te verwijderen. Morgen wordt de betonnen balustrade verwijderd.

De voorbereidingen voor de bouwwerkzaamheden zijn gestart

De eerste stappen voor de grote verbouwing zijn gezet. Langs de baan staan sinds vorige week een paar schaft- en bouwketen. De werknemers van Bouwgroep Horsman & Co. uit Lisse zijn begonnen een opening te maken in de coniferenhaag langs de A.W.F. van Idenburglaan. Hier zal de toegangspoort voor de bouwwerkzaamheden komen. Daarvoor wordt ook een deel van de aluminium dakplaten tijdelijk verwijderd. Vrachtwagens en grondverzetmachines kunnen hierdoor naar het middenterrein. Voor dit zware werkverkeer wordt ook een brug over de 400-meterbaan gebouwd om schade te voorkomen. Op het gewicht van een 30-tonner is het beton van de langebaan nu eenmaal niet berekend.