Een metamorfose

25 juli – Door de vloerplaten die gisteren en vandaag op de liggers worden geplaatst, zie je voor het eerst goed hoe groot de nieuwe ijsvloer wordt. Door alle funderings- en grondwerkzaamheden was het aanvankelijk lastig daarvan een visueel beeld te vormen. Nu een deel van de vloerplaten geplaatst zijn, gaat dat gemakkelijker. Wat een verschil in de beleving van de ruimte maakt dit. Kijk maar naar de foto’s hieronder.

De eerste vloerplaten op hun plaats

24 juli – De Van Idenburglaan (tussen het complex en het spoor) is vandaag en morgen afgesloten voor verkeer. In alle vroegte is een grote kraan in gereedheid gebracht om de betonnen vloerplaten over het dak te hijsen en op de liggers te plaatsen. Een dergelijke vloerplaat weegt ongeveer 2500 kilo. Omstreeks 9:00 uur werd de eerste plaat op zijn plaats gelegd. Vandaag en morgen wordt ongeveer de helft van de toekomstige ijsvloer afgedekt met deze platen. Na de bouwvak-vakantie volgt de andere helft.

50kuub beton

22 juli – Vandaag worden de laatste drie bekistingen van de balken die op funderingspalen rusten, afgegoten met beton, zoals op de foto’s te zien, In totaal wordt vandaag zo’n 50kuub beton gestort. Op deze balken komen te vloerplaten te liggen. De eerste daarvan worden eind deze week geplaats. Is het betonstorten voorbij? Nee, langs de baan komen keerwanden, en ook nog de balken waarop de staanders van de dakconstructie staan moeten nog worden afgestort. Deze delen van de fundering moeten nog voorzien worden van betonijzer en een bekisting. Op dit moment zijn de betonvlechters bezig met betonijzer van de sneeuwkuil aan de kopse kant van de baan.

Steeds meer betonnen liggers gereed

17 juli – Eergisteren zijn een aantal funderingsbalken met beton afgegoten (zie vorige bericht). De bekisting is in middels verwijderd. Tussen de nieuwe balken zijn twee grond verzetmachines bezit de grond te egasliseren. Ook wordt er in het midden een drainageslag in de grond gelegd om overtollig grondwater te kunnnen afvoeren. Inmiddels zijn vijf dwarsbalken afgegoten met beton. De laatste drie zijn komende week aan de beurt. Volgende week worden op de balken de betonnen vloerplaten gelegd. Volgende week donderdag zal een kraan die platen over het dak hijsen en op de balken leggen, daarmee wordt een ruimte tussen de balken van kleine 7 meter overspannen. De timmermannen zijn – zoals je op een van de foto’s kunt zien – bezig de bekisting van de wand van de sneeuwkuil te fabriceren. Dit alles betekent dat voor het begin van de bouwvakvakanitie een groot gedeelte van de nieuwe vloer klaar is.

Betonnen balken over de funderingspalen

16 juli – Op de funderingspalen komen – dwars op de lengterichting van de vierhondermeterbaan – betonnen balken te liggen. Het vlechten van het zware betonijzer is een buitengewoon veeleisende klus. Het kost tijd en veel spierkracht om de zware staven op hun plaats te krijgen en te fixeren. Daarna is het de beurt aan de timmermannen om de bekisting te maken. Ook dat is arbeisintensief. De eerste balken zijn al met beton afgegoten. Gisteren kwam de betonmolen wederom langs. Volgende week worden de laatste balken afgegoten. Ook is de vloer voor de nieuwe sneeuwkuil gegoten. Deze bevindt zich aan de kopse kant van de baan (aan de binnenkant van de bocht). Hierin kunnen te zijner tijd de ijsmachine het ijsschaafsel afstorten. Een kleine kraan is op het moment bezig de grond tussen de reeds voltooide balken te egaliseren.

De laatste palen in de grond

5 juli. Afgelopen maandag zijn de laatste palen in de grond geboord. Aangezien dat deels onder de bestaande overkapping moest gebeuren, is dat met een kleinere machine gedaan, dan de andere palen van het middenterrein. Deze dunnere palen zijn voor de nieuwe sneeuwkuil bestemd. Daarmee zitten de werkzaamheden van Waalpaal Funderingstechneken er op. Op het middenterrein zijn de werknemers van Horsman, de aannemer uit Lisse, bezig met het maken van de bekisting. Aan het timmeren en schroeven hiervan gaat veel meet- en paswerk vooraf.

Aluminiumplaten op de wanden

27 juni. Tot het einde van het schaatsseizoen waren de meeste van de wanden, zoals bij de werkplaats van de technische dienst, voorzien van transparant kunststof. Dit kunststof was vergeeld en broos geworden en is in april verwijderd. Nu worden op deze plaatsen platen aluminium aangebracht door aannemersbedrijf Jan de Feber. Dit grijze aluminium harmonieert met het dak over de 400meterbeen. Aan de onderzijde komen glazen ruiten, net zoals langs de 400meterbaan, waardoor er één lichtlijn door het complex ontstaat.

De eerste betonmolen is gearriveerd

27 juni. De eerste betonmolen is vanmorgen bij de ijsbaan aangekomen. Met behulp van een betonpomp wordt via een lange leiding vandaag de bekisting langs de 30x60meterbaan volgestort. In een later stadium komt er nog een zijwand. Er onstaat dan een goot waarin volgend jaar de aan- en afvoerleidingen komen te liggen voor de ijsvloer op het middenterrein.

Betonijzer voor de fundering

24 juni. Met een Manitou-verreiker is vanmorgen het betonijzer voor de fundering van de nieuwe ijsvloer op de IJsbaan Haarlem naar binnen gereden. De lange staven zijn bestemd voor de draagbalken die dwars over het terrein op de funderingspalen komen te liggen. Hier op komen dan – te zijner tijd – de zogeheten kanaalplaten te liggen die de basis van de werkvloer vormen.

Palen boren gaat verder

19 juni – De machine van De Waalpaal heeft inmiddels al drie rijen funderingspalen in de grond geschroefd. Zoals eerder al geschreven bestaan de palen uit stalen segmenten van zo’n vier meter. Uiteindelijk zijn de palen 25 meter lang. Dat kost zelfs deze grote machine veel kracht. Aan de noordzijde van de baan (zijde Sporthal Kennemer Sportcentrum) zijn de werknemers van Horsman bezig de bekisting te timmeren voor de fundamenten van de vergroting van de tentoverkapping. Deze halfronde opening zal volgend jaar gesloten zijn. Wel blijft er, zoals nu ook al het geval is, een verticale ruimte tussen het dak en de tentoverkapping open van een meter of drie,