Grotere machine om de funderingspalen in de grond te schroeven

14 juni – De Waalpaal werkt sinds gisteren met een grotere machine dan de afgelopen tijd. De machine boort de holle, stalen funderingsbuizen in de grond, gelijktijdig wordt de paal met mortel gevuld. Met deze grote machine kunnen nu segmenten van enkele meters lang worden gebruikt. Dat gaat effeciënter dan kleinere segementen van circa 1 meter lang. De betonbewapening langs de 30x60meterbaan ligt in de bekisting. Volgende week wordt het beton gestort.

Het betonvlechten is begonnen

12 juni – Het grondverzet zit er op. Het middenterrein – waar de nieuwe ijsvloer komt – is inmiddels op diepte gebracht. Een dunne laag zand wordt nu als een werkvloer over de zachte veenachtige grond uitgespreid. De eerste rij funderingspalen staat inmiddels naast de bestaande 30x60meterbaan. De bekisting wordt geplaatst, terwijl de betonvlechters bezig zijn met het maken van de eerste delen van de betonbewapening.

De eerste kraan mag terug naar de werf

10 juni – Ongeacht de stromende regen: de bouwers gaan onverdroten door. Het middenterrein is nagenoeg uitgegraven en op diepte gebracht. De laatste zandvrachtauto’s worden volgeladen. De eerste van de twee kranen gaat morgen al terug naar de ‘werf’. Als alles volgens planning verloopt zitten de grondwerkzaamheden er in de loop van dinsdag op. Maar eerst moeten de twee bergen zand nog als een werkvloer over het bouwterrein worden uitgespreid.

Funderen en graven

7 mei – Onverdroten gaan de graafwerkzaamheden op het middenterrein door. Ruim tachtig procent van de grond is inmiddels afgevoerd. Vandaag of uiterlijk begin volgende week zit deze forse klus er op. Aan de zijde van IJsclub Haarlem is Waalpaal inmiddels begonnen funderingspalen in de grond te boren. De stalen buispalen bestaan uit segementen van circa 100 cm. Tijdens het boren wordt er voortdurend onder grote druk betonmortel in en rond de stalen buis geperst.

Grote delen middenterrein uitgegraven

6 juni – Steeds grotere gedeelten van het middenterrein zijn uitgegraven en op diepte gebracht. Net als afgelopen dagen rijden de grote zandvrachtwagens af en aan. Vandaag heeft een van de kranen de funderingsmachine van De Waal Palen naar het lagere gedeelte getilt zodat met het boren van de palen voor de fundering van de overkapping begonnen kan worden.

De eerste paal “geslagen”

5 juni – De eerste paal is een feit. Vanmorgen is de eerste paal voor de fundering van de tentoverkapping geplaatst. De Waal Palen draait de palen in segmenten van 80 cm trillingsvrij en geluidsarm in de grond. Tijdens dit proces wordt er een speciale mortel (grautmortel) in de holle buis met open schroefkop gespoten. Er vormt zich daardoor rond de paal een superharde betonlaag. Wanneer de paal uiteindelijk op diepte is, wordt de mortel afgeperst en ontstaat er een klomp beton rond de voet, waardoor de draagkracht fors vergroot wordt. De palen hebben een lengte van circa 23 meter.

Grondverzet in de versnelling

5 juni – Om de graafwerkzaamheden en het grondverzet te bespoedigen, wordt sinds gisteren met drie kranen gewerkt in plaats van met één. Ook zijn er meer zandvrachtwagens ingezet. Zij rijden af en aan. Delen van het middenterrein zijn al op diepte gebracht. De fundering van de tentoverkapping is nu zichtbaar.

Graafwerkzaamheden zijn begonnen

3 juni – Het afgraven van de grond op het middenterrein is begonnen. Een kraan schept de ene na de andere 50-tonner vol met grond. De geul langs de bestaande 30x60meterbaan is uitgegraven. Hier komt in de toekomst de aanvoer van de leidingen van het koudemiddel. Nu is de aannemer bezig de bekisting te maken voor de vloer van deze leidingen.

Geul graven langs de 30x60meterbaan

15 mei – Deze week is gestart met het graven van een geul langs de 30x60meterbaan. In deze geul komt in de toekomst de hoofdaanvoer te liggen van de koelleiding. Nu ligt die koelleiding nog aan de kopse (smallekant) van het middenterrein aan de zijde van de tunnel. Op de hoofdkoelleiding worden de dwarsliggende pijpen aangesloten die de baan koelen. Het graven kost tamelijk veel tijd omdat onder het zand ook nog een werkvloer van schuimbeton ligt. Deze werkvloer moet eveneens verwijderd worden, alsmede een betonnen damwand.

De eerste zandvrachtwagen op de baan

8 mei. De brug over de 400meterbaan is klaar. Op de stalen balken zijn rijplaten gelegd. Lassers zijn nog bezig te rijplaten te fixeren op de brug. Achteruit rijdend stak omstreeks 15:00 uur de eerste zandvrachtwagen de nieuwe brug over. Het afvoeren van de grond van het middenterrein kan begonnen.