Veiligheid - Beschermingsmaterialen

Schaatsen en veiligheid: draag en gebruik beschermingsmaterialen

Schaats met je verstand: voorkom (onnodige) blessures. Bij het schaatsen sta je nu eenmaal op twee smalle ijzers én op glad ijs. Een val overkomt zelfs de beste schaatser. In de meeste gevallen is er niets aan de hand. Toch is het verstandig je zo goed mogelijk te beschermen om bij een val het risico op letsel zo veel mogelijk te beperken.

Veel schaatsers denken: 'Ik val nooit; dus waarom zou ik bescherming dragen?' Het antwoord daarop is eenvoudig: het belangrijkste risico op een ijsbaan is niet een val van jezelf, maar de val van een ander die jou in zijn val meeneemt. Dat gebeurt vrijwel altijd onverwachts als je aan het uitrijden bent. 



Om blessures en verwondingen bij schaatsen zo veel mogelijk terug te dringen, kun je een paar maatregelen nemen:
1. Draag altijd handschoenen wanneer je aan het schaatsen bent. 
2. Zet een helm op, en als je die niet hebt een muts. Immers, beter iets dan niets.
3. Schaats niet met blote enkels, maar draag sokken of - bij voorkeur - snijvaste enkelbeschermers.
4. Draag geen voorwerpen bij je die bij een val voor een letsel kunnen veroorzaken

Handschoenen 
Handschoenen beschermen je handen tegen koude en ruwe plekken in het ijs. De belangrijkste functie is dat handschoenen enige bescherming kunnen bieden tegen snijwonden veroorzaakt door de ijzers van andere schaatsers. De beste bescherming geven handschoenen die gemaakt zijn van snijvaste materialen, zoals kevlar of dyneema.

Kleding
In het algemeen geldt: schaats niet met blote benen of armen. Draag kleding die je lichaam volledig bedekt.
 
Helm
Ieder jaar zijn er mensen die een hersenschudding en soms een nog zwaardere blessure oplopen door een val op het ijs. Dit blessureleed is in veel gevallen te voorkomen door een helm te dragen. Ideaal zijn schaatshelmen. Voor de schaatssport zijn er helmen die voldoen aan de ISU (International Skating Union) regels. Aan de binnenzijde vind je dan een sticker met de vermelding: ASTM F1849. Geen schaatshelm? Ook een fietshelm of een skihelm kan bescherming bieden, mits de fietshelm geen sterke puntvorm heeft aan de achterzijde.

Enkelbeschermers
Veel, vooral geoefende schaatsers zie je schaatsen met blote, onbedekte enkels. Dit is niet verstandig. Bescherm altijd je enkels. Het beste kun je dit doen met enkelbeschermers die vervaardigd zijn uit snijvaste materialen. 



Scheenbescherming
In schaatsgroepen bestaat er altijd een kans dat een schaatser zijn been te ver naar achter uitslaat en jouw scheen raakt. Dit kan vervelende verwondingen veroorzaken omdat het botvlies en/of het bot geraakt kan worden: de huid van je schenen is nu eenmaal dun. Om deze reden raadt de IJsbaan Haarlem aan om snijvaste scheenbeschermers te dragen.

Oogbescherming
Het verdient aanbeveling - vooral wanneer je in groepen schaatst - om een sportbril te dragen ter bescherming van je ogen. 

Bescherming bij marathon en mass start
Bij de marathon en de mass start zijn snijvaste hand, enkel-, scheen- en halsbescherming verplicht, evenals een goedgekeurde helm. Vele rijders kiezen er al voor om volledig snijvaste kleding te dragen.  

Zorg voor schaatsen zonder scherpe punten
Zorg er voor dat je schaatsen aan de uiteinden (voor- en achterzijde) van de ijzers niet open zijn én geen scherpe punten hebben. De punt van het ijzer (mes) dient afgerond te zijn zoals een muntstuk van 10 eurocent. Bij marathons en shorttrack is dit verplicht. 

Beschermingsmaterialen kopen
Beschermingsmaterialen voor het schaatsen kun je aanschaffen bij:
Bosch Sport, Santpoort
Edward Hagen Sport, Heemskerk
Huyg Sport, Haarlem
Jan van der Hoorn Schaatssport, Ter Aar
Schaatsruilbeurs Liewegje, Haarlem
Sebra Sports, Leiden
Soellaart Sport, Haarlem
Trainingsmaatje, Hillegom

De IJsbaan Haarlem heeft een flyer gemaakt waarin bovenstaande informatie staat. Klik hier om deze flyer te downloaden.