Nieuws

IJsbaan Haarlem blijft IJsbaan Haarlem

18 april 2018
Eenvoud is mooi. In het leven van alledag is de naam van de ijsbaan in Haarlem verankerd in het spraakgebruik: “Ik ga naar de IJsbaan Haarlem”.  Helder en duidelijk. Een jaar of vijf geleden heette de baan nog officieel: Kunstijsbaan Kennemerland. Toch noemde men de baan meestal IJsbaan Haarlem. Om die reden is de keuze gemaakt de naam aan te passen en te laten aansluiten bij de naam die in de praktijk werd gebruikt: “IJsbaan Haarlem”. Een naam die direct duidelijk maakt waar het om gaat: schaatsen op een ijsbaan in Haarlem. Beter kan niet.
 
De  afgelopen jaren is tijd en geld geïnvesteerd in het merk “IJsbaan Haarlem”. De naam is nu verbonden met associaties als: gezellig schaatsen in de buitenlucht, met goed ijs op een mooie locatie, met winterplezier voor iedereen, met veilig schaatsen, met schaatsen is een feest voor iedereen van jong tot oud, met een ijsbaan die van ons allemaal is en nog meer. Deze associaties koppelen aan de IJsbaan Haarlem was een zaak van een lange adem en hard werk. Wat je belooft moet je immers ook waar maken.

Om dit te bereiken heeft de huisstijl een moderne, eigentijdse uitstraling gekregen. Dat geldt ook voor de website. En misschien wel het belangrijkste: als je nu het woord “ijsbaan of schaatsbaan” intypt in de zoekbalk van google, staat de IJsbaan Haarlem hoog in de zoekresultaten. De sociale media zijn systematisch ingezet om bezoekers en potentiële bezoekers te laten zien dat schaatsen in Haarlem leuk, gezellig en nog veel meer is.

 De IJsbaan Haarlem is blij met zijn naam. Dat is de belangrijkste reden dat het bestuur van de Stichting er niet voor heeft gekozen het idee van de Societé Pim Mulier over te nemen en de ijsbaan te hernoemen tot Yvonne van Gennip IJsbaan. Dit besluit staat helemaal los van de geweldige Olympische prestaties die zij dertig jaar geleden heeft neergezet. Daarvoor hebben wij – net als iedereen die schaatst – grote bewondering. De naam van de ijsbaan in Haarlem nu veranderen is vernietiging van kapitaal en merkwaarde. Dat kan een bedrijf zonder winstoogmerk en zonder subsidies van de overheid als de IJsbaan Haarlem zich niet veroorloven.
 

Terug naar het nieuwsoverzicht